Program

> Sobota 22. 10. 2022

Přednášky

Začátek: 10:30
Pokud je pro Vás představa globálně vydané vlastní hry na vlastním enginu lákavá a zároveň nepředstavitelná až možná děsivá, pokud si chcete lépe představit, jaká rozhodnutí k ní mohou vést, nebo se jen pobavit cestou, zkusím Vám popsat vývoj hry Mashinky, u které mám to štěstí přehazovat výhybky a tlačit vše kupředu.

Bude to cesta od nápadu jednoho studenta, až po splněný sen skrze nejen úspěšnou hru s úžasnou komunitou, ale i práci na plný úvazek jako nezávislý herní vývojář.
Začátek: 11:30
V rámci přednášky si/vám ukážeme, jak se zábavná počítačová hra může nenápadně stát učební pomůckou. Poznáte, jak tenká může být hranice mezi studentem a hráčem a jak velký edukační potenciál hry nabízí.
Začátek: 13:00
Karak je naše prozatím jediná desková hra, dočkala se i několika rozšíření a na přednášce se dozvíte, jak vznikala, jak byla testována a jak se nám nakonec podařilo sehnat vydavatele. Hra se dnes prodává v mnoha zemích a zájem o ni zatím zdá se neklesá.
Začátek: 14:00
Charles Games jsme založili před dvěma lety jako studio, které bude tvořit experimentální a narativní hry o aktuálních tématech. Známé jsou naše hry Attentat 1942 či Svoboda 1945: Liberation.
Ty však představují jen část toho, co děláme.
Jak se nám podařilo vybudovat si naše místo na herním trhu? Jak nám pomohl fakt, že máme kořeny na Univerzitě Karlově? Během přednášky také uslyšíte, jakým výzvám jsme čelili první dva roky, o vizi našeho studia a taky o tom, na čem zrovna pracujeme. Během přednášky taky zavzpomínáme, jak nás v Googlu a Applu zakázali, proč jsme skenovali zakládací listinu Univerzity Karlovy a jak hry mohou pomoci v boji proti klimatické změně.
Začátek: 15:00
Ak by ste mali vytvoriť interaktívny a zábavný level do hry, ktorú hrá denne 400 tisíc ľudí, o čom by bol? Na túto otázku sme s tímom level dizajnérov hľadali odpoveď prakticky každý deň. Dokopy sme za viac ako 10 rokov od spustenia hry Diggy’s Adventure vytvorili tisíce levelov, puzzlov, hádaniek a príbehov. Ako tvorcovia sme pomocou týchto elementov veľmi priamo komunikovali s hráčmi a vytvárali im zážitky, ktoré iné ako herné médium neposkytuje. Ako vyzeral náš kreatívny proces, za čo nás hráči mali radi a čo sa nám naopak nepodarilo? Aj o tomto bude táto prednáška.
Začátek: 16:00
Můj životní příběh v kostce. O tom, jak jsem se dostal k hrám, jak jsem dělal hry a jak dělám hry a co dělám, když nedělám hry, nicméně uvidíme, co se stihne všechno říct, ale každopádně to bude půlhodina plná moudra a ponaučení pro malé i velké. Během prezentace mohou být v sále psi a kočky.
Začátek: 17:00
Jste nadšený, možná lehce masochistický začínající vývojář a projektový management volá vaše jméno? Nebo vám při zmínce o Excelu a burn down chartech na čele vyraší studený pot?

Přednáška bude pro aspirující producenty ale i ty co jen zblízka chtějí poznat to zvláštní stvoření, které se plíží chodbami a spílá vám za překročené deadliny.

Probereme se možnostmi jak se ke kariéře v produkci dostat, co od ní v prvních letech očekávat, jak v ní zůstat a nezbláznit se a neposledně jak v ní najít pracovní naplnění ale nenechat jí převzít kontrolu nad vaším životem.

Workshopy

Začátek: 10:00
V rámci workshopu se naučíte pracovat s webovým nástrojem Bitsy, který je ideální pro začátečnickou zkušenost s herní tvorbou.

V Bitsy (viz https://bitsy.org/) lze tvořit malé adventury v 8-bitové pixelartové stylizaci a to bez nutnosti programování. Cílem workshopu je vytvořit vlastní drobnou hříčku -> projít si cestu od prvotního nápadu až po hratelný zážitek a vyzkoušet si tak, co vše může herní tvorba ve zjednodušené podobě obnášet.

Všechna potřebná technika bude dostupná na místě. Stačí mít základní zručnost v ovládání počítače, dostatek kreativity a trochu trpělivosti.

Workshop je vhodný pro zájemce ze všech věkových kategorií.

Registrace
Začátek: 13:00
Workshop se zaměří na tvorbu uživatelských scénářů v editoru Ylands. Provede vás celkovým procesem tvorby vlastní herní úrovně – od návrhu prostředí, obsazení objekty až po implementaci herní logiky a skriptování.

Workshop je určen pro všechny zvídavé lidi od 10 do 99 let. Budeme používat bezplatnou verzi Ylands, takže rozpracovaná scenária si pak budete moci odnést domů a tam na nich eventuálně pokračovat.

Všechna potřebná technika bude dostupná na místě. Žádná předchozí zkušenost s tvorbou herních úrovní nebo her samotných není potřeba, stačí mít základní zručnost v ovládání počítače.

Registrace
Začátek: 15:00
Uvažovali jste, jaké by to bylo, kdyby šachové figurky uměly teleportovat přes okraj šachovnice? Co kdyby v Prší mohl člověk zahrát Pokerovou ruku? Popusťte uzdu své fantazii a vyzkoušejte si, jaké to je, když se hra hraje podle vašich pravidel.

Workshop, pořádaný jako součást festivalu Lektvar, je určený pro všechny věkové kategorie lidí, které alespoň trochu zajímá hraní a tvorba deskových a karetních her.',

Registrace

> Neděle 23. 10. 2022

EDU den

Začátek: 9:00
Učíte či lektorujete herní tvorbu, programování, design, či grafiku? Nebo přemýšlíte nad začleněním herní tvorby do výuky? Případně studujete a v budoucnu se možná chcete učení herní tvorby věnovat? Tak neváhejte a přijďte se seznámit a pobavit s vašimi kolegy na neformálním networkingovém posezení u kávy!
Začátek: 10:00
Panelová diskuze je určena pro zájemce o herní vzdělávání, ideálně pro učitele a učitelky, kteří přemýšlejí nad výukou herní tvorby nebo už herní tvorbu vyučují. Cílem diskuze je adresovat typické výukové překážky a podělit se o tipy a triky z praxe, jak dané překážky minimalizovat. Moderovanou diskuzi lze doplnit otázkami z publika kdykoli v průběhu diskuze.
Začátek: 13:00
Herní design, herní tvorba, návrh hry… to všechno mohou být pohádková slova, která působí vzletně a složitě. Na workshopu uvidíte, že se není třeba obávat herní teorie a že je mnohem stravitelnější se naučit základy herní tvorby přímo z bojiště samotného vytváření. Přijďte se podívat, jak lze vytvořit pár mikro her na živo, přímo na plátně za desítky minut. Tvorbu si můžete také sami vyzkoušet, v případě zájmu je ale nutné vzít si sebou vlastní notebook.
Začátek: 15:00
Panelovou diskusi zahájí představení koncepce a následné ohlášení studentské herní ceny Lektvar. Co lze v současnosti očekávat od studentských her a co naopak očekává studenstvo? Dále bude představen vizuální styl soutěže a webová stránka, skrze kterou bude možné přihlašovat projekty či komunikovat s realizačním týmem. Panelová diskuse mezi zástupci herního průmyslu, archivu Visiongame, vzdělávací a mediální sféry nabídne postoje diskutujících k současným studentským hrám, metodám jejich mapování a prezentace.

Workshopy

Začátek: 10:00
Máte super nápad na hru, geniální řešení prekérního problému ve vašem herním projektu či tíhnete k tématu uživatelského rozhraní (UI) ve hrách? Říká se, že jeden obrázek je lepší než tisíc slov, ale co je ještě lepší? Když jsou ty obrázky interaktivní a můžete se jimi pohodlně proklikat. Ukážeme si základy návrhu uživatelského rozhraní, řekneme si něco o uživatelské přívětivosti, osvětlíme si, co znamená tajemná zkratka UX pro hry a hlavně si vytvoříme svůj vlastní interaktivní prototyp.

K tomu všemu nám dopomůže program Figma, který si představíme a ve kterém budeme pracovat. Na workshop si nemusíte brát vlastní techniku a nepotřebujete ani grafické zkušenosti; stačí jen chuť se dozvědět něco nového.

Věková hranice pro účast je 15 až 99 let.

Registrace
Začátek: 13:00
Workshop se bude soustředit na tvorbu statického herního modelu, který lze následně použít v počítačové hře. Ukážeme si postupy nutné k vytvoření komplexní a herní verze modelu, přenosu detailů na herní model a následné vytvoření textur potřebných pro správné chování ve světelných podmínkách levelu. V herním prostředí Unreal Engine pak vytvoříme materiál s texturami, který aplikujeme na model. Ten ve finále nasvítíme přímo v herním levelu.

Workshop je určený pro účastníky starší 15 let se základní znalostí práci na počítači. Budeme používat software 3ds Max, Z-brush (pokud bude k dispozici, není vyloženě nutný) Substance Painter a Unreal Engine.

Registrace